Архива вести
                   

ОСНОВНО И СРЕДЊОШКОЛСКО ОБРАЗОВААЊЕ У ЈУЖНОЈ СРБИЈИ

8. август 2014.

У 60 општина у Србији скоро сви основци завршавају школу, а у 55 општина мање од 90 одсто ђака. Најтежа ситуација је у општинама Медвеђа, Црна Трава и Мерошина, где основну школу заврши мање од 70 одсто ђака. У 15 општина, које укључују и општину Гаџин Хан, тај проценат се креће од 70 до 80 посто, док у 37 општина, које укључују и општину Прешево, између 80 и 90 одсто ђака заврши започето основно школовање.

Такође је  установљено да од основне школе најчешће, између осталих,  одустају ђаци из Лебана као и да 65 одсто деце из ромске популације никада не заврши основну школу.  

Проценат деце у Србији  која никад не заврше започето школовање је драматично висок у слабо развијеним општинама. Један од разлога за то је и неорганизован превоз од куће до школе, чије трошкове по закону треба да покрива општина. Не постоје никакви подаци за посебно осетљиве групе ученика, попут деце са тешкоћама у развоју или деце из породица које живе у сиромаштву, али се претпоставља да је стопа одустајања од школовања у овим групама веома висока.

Када је реч о средњој школи, подаци показују да је обухват средњим образовањем мањи на селу него у граду, док у ромским насељима само 30 одсто младих иде у средњу школу, а тај проценат је још мањи код Ромкиња. Проценат одустајања од средњег образовања, на републичком нивоу, се креће од пет до 10 одсто, а износи више од пет одсто у општини Бујановац.

У последње две године приметно је да најбоље резултате постижу матуранти из Пчињског округа, односно они из Врања и Трговишта. Ови резултати би требало да се анализирају, како би се утврдило да ли су они резултат слабије контроле завршног испита.   

Разлози за одустајање од средњошколског образовања укључују неорганизован превоз од куће до школе, политику стипендија и кредита, која не иде у корист најугроженијих ученика, ставове наставника и њихову необученост за рад са младима који су под ризиком од напуштања школе, као и непостојање сарадње  и координације између школа, центара за социјални рад и родитеља.

Извор: Политика и Координационо тело