Arhiva vesti
                   

OSNOVNO I SREDNjOŠKOLSKO OBRAZOVAANjE U JUŽNOJ SRBIJI

8. Avgust 2014.

U 60 opština u Srbiji skoro svi osnovci završavaju školu, a u 55 opština manje od 90 odsto đaka. Najteža situacija je u opštinama Medveđa, Crna Trava i Merošina, gde osnovnu školu završi manje od 70 odsto đaka. U 15 opština, koje uključuju i opštinu Gadžin Han, taj procenat se kreće od 70 do 80 posto, dok u 37 opština, koje uključuju i opštinu Preševo, između 80 i 90 odsto đaka završi započeto osnovno školovanje.

Takođe je  ustanovljeno da od osnovne škole najčešće, između ostalih,  odustaju đaci iz Lebana kao i da 65 odsto dece iz romske populacije nikada ne završi osnovnu školu.  

Procenat dece u Srbiji  koja nikad ne završe započeto školovanje je dramatično visok u slabo razvijenim opštinama. Jedan od razloga za to je i neorganizovan prevoz od kuće do škole, čije troškove po zakonu treba da pokriva opština. Ne postoje nikakvi podaci za posebno osetljive grupe učenika, poput dece sa teškoćama u razvoju ili dece iz porodica koje žive u siromaštvu, ali se pretpostavlja da je stopa odustajanja od školovanja u ovim grupama veoma visoka.

Kada je reč o srednjoj školi, podaci pokazuju da je obuhvat srednjim obrazovanjem manji na selu nego u gradu, dok u romskim naseljima samo 30 odsto mladih ide u srednju školu, a taj procenat je još manji kod Romkinja. Procenat odustajanja od srednjeg obrazovanja, na republičkom nivou, se kreće od pet do 10 odsto, a iznosi više od pet odsto u opštini Bujanovac.

U poslednje dve godine primetno je da najbolje rezultate postižu maturanti iz Pčinjskog okruga, odnosno oni iz Vranja i Trgovišta. Ovi rezultati bi trebalo da se analiziraju, kako bi se utvrdilo da li su oni rezultat slabije kontrole završnog ispita.   

Razlozi za odustajanje od srednjoškolskog obrazovanja uključuju neorganizovan prevoz od kuće do škole, politiku stipendija i kredita, koja ne ide u korist najugroženijih učenika, stavove nastavnika i njihovu neobučenost za rad sa mladima koji su pod rizikom od napuštanja škole, kao i nepostojanje saradnje  i koordinacije između škola, centara za socijalni rad i roditelja.

Izvor: Politika i Koordinaciono telo