- Година 2024
- март (29)
- фебруар (24)
- jануар (28)
- Година 2023
- децембар (32)
- новембар (46)
- октобар (29)
- септембар (18)
- август (9)
- јули (4)
- јун (24)
- мај (24)
- април (21)
- март (38)
- фебруар (27)
- jануар (14)
- Година 2022
- децембар (26)
- новембар (29)
- октобар (37)
- септембар (36)
- август (30)
- јули (13)
- јун (33)
- мај (41)
- април (27)
- март (40)
- фебруар (29)
- jануар (23)
- Година 2021
- децембар (42)
- новембар (24)
- октобар (24)
- септембар (31)
- август (29)
- јули (27)
- јун (44)
- мај (16)
- април (10)
- март (87)
- фебруар (60)
- jануар (35)
- Година 2020
- децембар (109)
- новембар (111)
- октобар (109)
- септембар (114)
- август (29)
- јули (129)
- јун (116)
- мај (93)
- април (106)
- март (115)
- фебруар (53)
- jануар (31)
- Година 2019
- децембар (37)
- новембар (73)
- октобар (55)
- септембар (51)
- август (69)
- јули (57)
- јун (22)
- мај (56)
- април (72)
- март (53)
- фебруар (25)
- jануар (22)
- Година 2018
- децембар (49)
- новембар (52)
- октобар (46)
- септембар (49)
- август (61)
- јули (46)
- јун (48)
- мај (33)
- април (61)
- март (53)
- фебруар (48)
- jануар (50)
- Година 2017
- децембар (46)
- новембар (56)
- октобар (60)
- септембар (40)
- август (62)
- јули (61)
- јун (58)
- мај (44)
- април (44)
- март (59)
- фебруар (54)
- jануар (44)
- Година 2016
- децембар (55)
- новембар (70)
- октобар (74)
- септембар (35)
- август (52)
- јули (50)
- јун (63)
- мај (34)
- април (48)
- март (47)
- фебруар (33)
- jануар (46)
- Година 2015
- децембар (43)
- новембар (39)
- октобар (59)
- септембар (57)
- август (19)
- јули (50)
- јун (28)
- мај (28)
- април (54)
- март (55)
- фебруар (29)
- jануар (30)
- Година 2014
- децембар (26)
- новембар (48)
- октобар (45)
- септембар (31)
- август (28)
- јули (30)
- јун (24)
- мај (53)
- април (30)
- март (25)
- фебруар (31)
- jануар (16)
- Година 2013
- децембар (23)
- новембар (29)
- октобар (35)
- септембар (15)
- август (16)
- јули (24)
- јун (14)
- мај (27)
- април (14)
- март (17)
- фебруар (22)
- jануар (15)
- Година 2012
- децембар (18)
- новембар (32)
- октобар (35)
- септембар (5)
- август (15)
- јули (15)
- јун (3)
- мај (5)
- април (10)
- март (17)
- фебруар (8)
- jануар (10)
- Година 2011
- децембар (9)
- новембар (19)
- октобар (19)
- септембар (18)
- август (12)
- јули (16)
- јун (8)
- мај (20)
- април (14)
- март (22)
- фебруар (12)
- jануар (8)
- Година 2010
- децембар (3)
- новембар (8)
- октобар (18)
- септембар (20)
- август (12)
- јули (16)
- јун (22)
- мај (15)
- април (12)
- март (15)
- фебруар (22)
- jануар (11)
- Година 2009
- децембар (12)
- новембар (17)
- октобар (10)
- септембар (13)
- август (7)
- јули (16)
- јун (15)
- мај (9)
- април (15)
- март (6)
- фебруар (14)
- jануар (6)
- Година 2008
- децембар (9)
- новембар (12)
- октобар (16)
- септембар (12)
- август (12)
- јули (10)
- јун (20)
- мај (11)
- април (13)
- март (11)
- фебруар (13)
- jануар (11)
- Година 2007
- децембар (8)
- новембар (18)
- октобар (24)
- август (2)
ПРИЈАВА ИНСПЕКЦИЈИ ЗБОГ СПОМЕНИКА У ПРЕШЕВУ
Извор: Политика / Локалне власти сарађивале са Заводом за заштиту споменика културе при уређењу трга, али је споменик припадницима ОВПМБ подигнут без њихове сагласности
Какав поступак је морао бити спроведен и који државни орган је надлежан за спорни споменик припадницима ОВПМБ, припадницима албанске паравојне формације која је 2000. и 2001. године нападала полицију, војску и цивиле на овом подручју? Трг у Прешеву третира се као просторна целина у претходној заштити и за било какве радове неопходна је сагласност нишког Завода за заштиту споменика културе, што локална самоуправа није затражила.
Миле Вељковић, директор Завода за заштиту споменика културе у Нишу, каже да је ова институција кроз урбанистичко-планску документацију прописала услове како за остале споменичке вредности у Прешеву, тако и за сам трг, као и да се све активности морају одвијати у складу са условима које прописује завод и у складу са правилима конзерваторске струке.
“Када је рађена реконструкција трга, општинске власти Прешева су у више наврата позивале и консултовале нашег архитекту из канцеларије коју имамо у Врању и никаквих најава није било да ће се ту подизати ново спомен-обележје.
Архитекта завода је давао инструкције и уписивао у грађевински дневник налоге шта и како да се ради. Завод није ни консултован, ни обавештен, о подизању овог споменика, иако су општинске власти биле у обавези да то ураде јер је трг под претходном заштитом и кроз урбанистичку документацију су прописани услови о његовом третману”, каже Вељковић.
Стручњаци завода, и у овом као и у другим сличним случајевима када се обављају било какви радови у заштићеном подручју за које они нису дали сагласност, могу то да пријаве надлежној грађевинској инспекцији, будући да као установа културе немају своје инспекцијске службе. Како додају у заводу, тако ће и поступити у случају споменика у Прешеву.
Иако својом симболиком најчешће полаже право на придев „историјски”, а у нашим приликама неретко и „контроверзни”, споменик или спомен-обележје третира се као и мањи монтажни објекти привременог карактера који су у надлежности локалне самоуправе. То значи да, за разлику од именовања улица и тргова где је неопходна сагласност Министарства за регионални развој и локалну самоуправу, у случају подизања споменика или спомен-обележја није потребна историјска оцена значаја личности које неко жели да овековечи, а коју би дао неки орган са републичког нивоа. Међутим, ако неко сматра да те личности или догађаји не заслужују споменик, већ напротив – осуду због своје историјске улоге, може поднети кривичну пријаву тужилаштву или полицији због изазивања расне, верске и националне мржње или ремећења јавног реда и мира, а ови државни органи могу и сами да предузму одговарајуће мере.
У складу са Законом о планирању и изградњи постављање и уклањање споменика и спомен-обележја на површинама јавне намене обезбеђује и уређује јединица локалне самоуправе. Тако, Министарство регионалног развоја и локалне самоуправе нема никакву законску могућност да реагује поводом постављања споменика припадницима ОВПМБ.
“Законом је могуће реаговање надлежног тужилаштва ради покретања кривичног поступка за изазивање националне, расне и верске мржње, нетрпељивости или другог дела. Могуће је реаговање полиције у поступку по прекршајној пријави за ремећење јавног реда и мира, а могу и грађани да поднесу захтев да општинска комунална инспекција изврши надзор и донесе решење о уклањању споменика, јер је постављен без спровођења прописаног поступка и без одлуке надлежног органа. О жалби на ово решење одлуку доноси општинско веће – објашњавају у Министарству регионалног развоја и локалне самоуправе.